Мінфін - Курси валют України

Встановити
3 травня 2024, 9:15

Проблема хрущівок в Україні. Які варіанти рішення розглядають у парламенті

У Верховній раді вивчають можливість застосування європейського досвіду вирішення проблеми застарілого житлового фонду — зокрема малометражних «хрущівок». Про це повідомила голова Комітету ВР з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку і містобудування, очільниця партії «Слуга Народу» Олена Шуляк.

У Верховній раді вивчають можливість застосування європейського досвіду вирішення проблеми застарілого житлового фонду — зокрема малометражних «хрущівок».
Фото: wikipedia.org

Читайте «Мінфін» в Instagram: головні новини про інвестиції та фінанси

Серед популярних в ЄС методів — надбудова додаткових поверхів, перебудова квартир заради збільшення їх площі, забудова площі між будинками, а також знесення цілих районів заради нового будівництва на їх місці.

За словами Шуляк, все це може стати продовженням нової — орієнтованої на досвід ЄС, житлової політики, яку в Україні наразі розробляють для отримання 50 млрд євро в рамках програми Ukraine Facility. Відповідний законопроєкт — «Про основні засади житлової політики» планують презентувати протягом наступних двох місяців.

Неефективний закон

В Україні процеси, пов‘язані з реконструкцією застарілого житла і досі регулює закон «Про комплексну реконструкцію кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду», прийнятий у 2006 році.

Парламентарка зазначила, що даний закон абсолютно неефективний:

  • по-перше, через те, що передбачає згоду на переселення всіх мешканців будинку,
  • по-друге, через брак державного фінансування.

Востаннє вирішити проблему застарілого житлового фонду в Україні спробували у 2021 році, коли був зареєстрований законопроєкт № 6458. Він передбачав, зокрема, що під здійснення реконструкції застарілого житла підпадають будинки різної поверховості, а не лише 5-поверхівки. При цьому замовниками таких проектів можуть бути виконавчі органи сільських, селищних та міських рад.

Законопроєкт також розширював перелік можливих джерел фінансування проектів реконструкції і наводив алгоритм прийняття рішень щодо реконструкції або знесення.

Крім цього, передбачалося вдосконалити процедуру видачі компенсації власникам застарілого житла і різні можливі варіанти відселення жителів під час реконструкції. Втім, повномасштабне вторгнення суттєво змінило пріоритети у реалізації державних рішень.

«З необхідністю модернізації застарілого житлового фонду стикаються більшість урбанізованих держав сучасного світу. Вибір моделей, механізмів, інструментів в тій чи іншій країні залежить як від масштабу самої проблеми, так і від рівня розвитку економіки держави та її соціальної орієнтації.

Тому і Україні слід розробляти свій варіант вирішення проблеми застарілого житла, водночас беручи до уваги досвід ЄС, як це відбувалося на прикладі законопроєкту «Про основи житлової політики», — зауважила Шуляк.

Голова профільного комітету ВР також повідомила, що в країнах ЄС програма ліквідації будівель з незадовільними умовами проживання передбачає ряд субсидій домовласнику на знесення та реконструкцію зношеного житла, а сама реконструкція здійснюється переважно без виселення чи відселення мешканців із максимально можливим дотриманням їм нормальних побутових умов.

Важливим пунктом, на який слід зважати, є те, що в ЄС поряд з реновацію житла діє так званий редевелопмент. Якщо реновація означає примусове знесення будівель незалежно від їхнього технічного стану, витяг з-під землі інженерних мереж, і виїмку фундаментів, то редевелопмент означає зміну функціонального призначення територій із метою їх найефективнішого використання.

По суті, редевелопмент — це процес вторинного, комплексного розвитку території — її «відродження».

В Україні можливим сценарієм вирішення проблеми застарілого житла можуть бути надбудови додаткових поверхів та мансард, реконструкція будинку без відселення мешканців і енергозбереження за рахунок проведення модернізації інженерного обладнання.

Також може йтися про зміну архітектурно-планувальної та об'ємно-просторової організації квартир у будівлі і заповнення розривів між будівлями новим будинком.

Автор:
Роман Мирончук
Редактор стрічки новин Роман Мирончук
Пише на теми: Економіка, фінанси, банки, криптовалюти, інвестиції, технології

Коментарі - 14

+
+96
potator
potator
3 травня 2024, 9:37
#
Так же не решена проблема скворечников, а они, скворцы, между прочим уже прилетели.
+
+77
Moonlighter
Moonlighter
3 травня 2024, 9:43
#
«надбудови додаткових поверхів та мансард» — я надеюсь это кто-то пошутил, или не знает в каком состоянии находятся эти хрещевки.
+
+59
Володимир Нєтряпко
Володимир Нєтряпко
3 травня 2024, 9:51
#
Якось це дивно, на фоні Бахмуту, Авдіївки і Часового Яру…
+
0
Boombarash
Boombarash
3 травня 2024, 13:20
#
Чому дивно. як раз досвід Бахмуту та Авдіївки підійде. КАБи цю проблему вирішують швидко.
+
+129
vovan9870
vovan9870
3 травня 2024, 10:05
#
Спочатку треба вирішити проблему з новобудовами, де відсутні дитячі та спортивні майданчики, двори, лавочки, місце для авто. Та і шум від АТБ на першому поверсі не додає комфорту.
+
+15
Moonlighter
Moonlighter
3 травня 2024, 10:30
#
Пример таких новостроев есть? Я не знаю ни один новострой у которого нет всего перечисленного вами.
+
+54
kadaad1988
kadaad1988
3 травня 2024, 10:40
#
Тему новостроек пора закрыть, в Киеве так точно. При пидалике позастроили все, что возможно, а инфраструктуру никто не развивал, Киев одна сплошная пробка с убитыми мостами, отсутствием дошкольных заведений, школ и больниц в новостройках. Наклепали высоток ради наживы и только!
+
0
Benderitto
Benderitto
6 травня 2024, 9:58
#
Как бы Киев не застраивали, проблема в сплошной пробке не из-за Киевлян живущих в новостройках.
Облась вьезжает ежедневно на работу в Киев вот и сплошная получается пробка в Киеве.
Хоть по сносить половину домов Киева, проблема с пробками не решится.
+
0
kadaad1988
kadaad1988
6 травня 2024, 15:19
#
В марте 22-го, когда все понаехавшие в эти новостройки, поджав хвост, свалили из Киева, пробок небыло…Так, что проблема именно в застройке.
+
+44
kadaad1988
kadaad1988
3 травня 2024, 10:43
#
В очередной раз смешно читать про проблемы хрущевок, 30 лет переливают из пустого в порожнее. Пока местным властям не запретять новострои на новых территориях никто хрущевками заниматься не будет. Да и барыгам от строительных фирм, которые принадлежат или крышуются всеми этими «депутатами» не нужны лишние затраты и потеря наживы.
+
+25
bonv
bonv
3 травня 2024, 11:53
#
Лобісти інтересів забудовників ніяк не можуть заспокоїтися
Вони намагаються протягнути через Кабмін те, що не вдалося через парламент — клон скандальної містобудівної «реформи». Звісно, що зауваження експертів урядовці не врахували.
Основний аргумент «експериментальної» стратегії мінінфраструктури — потреба побороти корупцію в органах самоврядування. Звідси, мовляв, ростуть ноги у «незручного для місцевої влади» проєкту 5655, авторкою якого є голова партії «Слуга народу» Олена Шуляк та всіх інших кроків команди «реформаторів», відповідальних за відновлення. Принаймні зараз про це пишуть і Шуляк і віцепрем'єр Олександр Кубраков. Виправити ситуацію нібито можна, якщо дати Держінспекції архітектури та містобудування контролювати видачу містобудівних умов.
Але!
Насправді закони вже зараз дає всі інструменти для держнагляду за діями органів самоврядування. Правда останні 4 роки він не здійснюється. І саме це — можливість для політиків використовувати корупцію на місцях, як обґрунтування для «реформи» в інтересах будівельного лобі.
Контроль за роботою Державної інспекції має проводити… віцерем'єр Олександр Кубраков. Для цього є відповідна урядова постанова. Окрім цього є ще й положення про Мінінфраструктури. Держінспекція може не здійснювати архбуднагляд лише за вказівкою віцепрем`єра. При цьому він особисто несе відповідальність за стан справ у доручених сферах держуправління (ст. 45 закону «Про Кабмін»).
+
+15
bonv
bonv
3 травня 2024, 11:54
#
За попередника Кубракова — Олексія Чернишова, який очолював Мінрегіон, архбуднагляд теж не здійснювався.
Якщо уряд не забезпечує тут належну роботу — має бути парламентський контроль. За законом, коли мова йде про містобудування й органи місцевої влади — за це відповідає парламентський комітет, який очолює авторка проєкту 5655 Олена Шуляк.
Відповідно і Кубраков, і Шуляк, які на форумах та презентаціях розповідають про корупцію на місцях не виконують своїх повноважень.
Таке посилення корупції на місцях можуть створювати свідомо. Лобісти містобудівної «реформи» по суті так взяли країну в заручники, аби розповідати про те, як потрібний урядовий «експеримент». А все, що треба робити — виконувати свої повноваження.
Георгій Могильний, аналітик громадської ініціативи «Голка».
+
+15
bonv
bonv
3 травня 2024, 12:12
#
Виконувач обов’язків директора КП уклав договір з генпідрядником на виконання робіт з будівництва Подільського мосту в Києві, у якому завищили на 24 млн грн витрати на оренду техніки. Керівника КП судитимуть за службову недбалість
Про це повідомляє Київська міська прокуратура.
Між комунальним підприємством та генпідрядником було укладено договір на виконання робіт з будівництва Подільського мостового переходу.
Надалі, у червні 2023 року між КП «Дирекція з будівництва шляхово-транспортних споруд м. Києва», генпідрядником та підрядною організацією підписані акти приймання виконаних будівельних робіт в частині витрат на експлуатацію машин і механізмів (компресори дизельні, крани на автомобільному ходу, насоси борові, бурова установка для влаштування паль).
Згідно з висновком будівельно-технічної експертизи, завищення витрат на оренду вказаної техніки становить понад 24 млн гривень.
Подільською окружною прокуратурою міста Києва скеровано до суду обвинувальний акт відносно виконувача обов’язків директора КП «Дирекція з будівництва шляхово-транспортних споруд м. Києва» за фактом службової недбалості, що спричинила тяжкі наслідки, під час здійснення будівництва Подільського мостового переходу через річку Дніпро у м. Києві (ч. 2 ст. 367 КК України).
+
+15
bonv
bonv
3 травня 2024, 12:12
#
Наразі обвинувальний акт відносно виконувача обов’язків директора КП скеровано до суду для розгляду по суті.
Санкція статті передбачає покарання у вигляді позбавлення волі на строк до 5 років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років та зі штрафом до 750 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або без такого.
Прокурором в інтересах територіальної громади заявлено позов щодо відшкодування спричиненої шкоди.
Слідство відносно генпідрядника та підрядних організацій триває.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися